آمار متقاضیان مسکن افزایش یافت

آمار متقاضیان مسکن افزایش یافت

در شش ماهه نخست امسال بازار مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا حدودی وضعیت بهتری داشته است. از یک طرف سرمایه‌گذاری در بافت‌های متراکم و پرجمعیت زیادتر شده و از طرف دیگر تعداد معاملات خرید واحدهای کمتر از 80 متر افزایش پیدا کرده است. هم‌چنین تقاضا برای دریافت وام و تسهیلات خرید مسکن نسبت به سال قبل نشان دهنده رشد چشمگیری است.

در حال حاضر بازار مسکن شهر تهران تحت تاثیر پنج عامل محرک شامل نزدیک شدن قیمت مسکن به کف،افزایش نسبی ارزش افزوده بخش ساختمان، التهاب موجود در بازار اجاره در تابستان سال جاری ، کاهش نرخ سود بانکی و انتظار برای کم شدن سود تسهیلات مسکن، آماده ورود به دوره رونق خود است. اما اگر غیر از اخبار املاک چیتگر از احوالات بازار کلان مسکن بخواهید بدانید، پیش بینی کارشناسان برای آینده قیمت مسکن شامل افزایش 10 درصد متناسب با نرخ تورم می باشد ؛ هرچند اکثر کارشناسان اعتقاد دارند جهش قیمتی در کار نخواهد بود. یکی از دلایل  جهش یکباره نداشتن قیمت مسکن برگشتن این بازار به مسیر قبل از سال 1384 است که دولت یازدهم این بازار را مجددا از طریق نظام پس انداز مبتنی بر تقاضای واقعی تنظیم می کند.

از طرف دیگر بر اساس اعلام بانک مسکن، در نیمه اولسال جاری مجموعا 2228 فقره تسهیلات خرید مسکن از طرف صندوق پس‌انداز مسکن یکم به متقاضیان خانه‌اولی شهر تهران پرداخت گردید که این میزان با بیش از نیمی از حجم کل تسهیلات پرداختی از طرف این صندوق از خردادماه 95 تا پایان شهریور امسال معادل است . از ابتدای پرداخت تسهیلات خرید مسکن به خانه‌اولی‌ها ازسوی صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا آخر تابستان سال جاری-بازه 16 ماهه- مجموعا  5300 فقره تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان خانه‌اولی ساکن پایتخت پرداخت صورت گرفته است.

این آمار درحالی است که میزان پرداخت تسهیلات خرید مسکن برای خانه‌اولی‌های شهر تهران در شهریورماه سال جاری، در یک رکوردزنی بی‌سابقه به بیش از 800 فقره تسهیلات رشد داشت که با توجه به افزایش استقبال متقاضیان خانه‌اولی از ثبت‌نام در این صندوق، پیش‌بینی شده است که روند صعودی میزان تسهیلات پرداختی طی ماه‌های پیش‌رو ادامه یابد.

این آمار در حالی اتفاق افتاد که میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان خانه‌اولی کل کشور از سوی صندوق پس‌انداز مسکن یکم در دو ماه مرداد و شهریور 96 دارای رکوردزنی بی‌سابقه بوده و از مرز دو هزار فقره تسهیلات گذشت و منجر به پرداخت دو هزار و 224 فقره تسهیلات در مرداد و همچنین دو هزار و731 فقره تسهیلات در شهریورماه سال جاری شد.

از طرف دیگر طی شش‌ماهه اول سال جاری، در مجموع 9 هزار و 332 فقره تسهیلات پرداختی از مجموع 16 هزار و 330 فقره تسهیلات، کل تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان خانه‌اولی کل کشور، پرداخت گردید که این آمار نشان‌دهنده رشد چشمگیر پرداخت تسهیلات به متقاضیان در نیمه اول امسال است.

این در حالی است که در شهریور سال قبل تنها 676 فقره تسهیلات از سوی صندوق پس‌انداز مسکن یکم به سپرده‌گذاران این صندوق در کل کشور پرداخت گردید. از دیگر سو کارنامه بیست و هشت ماهه ثبت‌نام متقاضیان در صندوق پس‌انداز مسکن یکم هم از ثبت رکوردی جدید در این صندوق طی شش ماهه اول سال جاری حکایت می کند.

از طرف دیگر بررسی رشد ارزش افزوه بخش ساختمان از سال 1391 نشان دهنده این است که این بخش پس ازگذراندن یک دوره طولانی رکود، در حال حاضر به رشد مثبت رسیده است. رشد این بخش طی سالهای 1391 تا 1395 به ترتیب برابر با 3.6-، 3.1-، 0.4-، 13.5- و 14.9- بوده است ولی بر اساس آمار جدید فعالیتهای بخش ساختمان بعد از 18 فصل رشد مداوم منفی، در زمستان سال 1395 به رشد مثبت 4 درصد رسیده است که دلیل این رشد زیاد شدن صدور پروانه های ساختمانی اعلام شده است.

تابستان امسال نیز با افزایش خرید و فروش خانه‌های قدیمی و ارزان قیمت همراه بود. در شهریور امسال معاملات خانه‌های 16 تا 20 سال و نیز 20 سال به بالا به ترتیب 60 و 41 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد داشت. بعد از بررسی‌ علت این افزایش مشخص شد کافی نبودن تسهیلات خانه اولی‌ها برای خرید واحدهای کلید نخورده از یک طرف و افزایش شرط سقف سنی واحدهای مسکونی به 20 سال برای پرداخت وام در این امر تاثیر گذار بوده است.از سوی دیگر بخش زیادی از متقاضیان واحدهای نوساز به دلیل نگرانی از رشد 10 درصدی قیمت مسکن، شروع به سریعتر خریدن واحدهای مسکونی خود کردند و اقدام به خرید واحدهای قدیمی‌ساز نمودند.

منبع : اقتصادآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز