کاربردهای حساب امانی در حوزه مسکن چیست؟

کاربردهای حساب امانی در حوزه مسکن چیست؟

تا چه حد از مزایای حساب امانی مسکن اطلاع دارید؟

یکی از حوزه های تنش زا و پر چالش بازار مسکن بخش تامین مالی و امور مرتبط به آن است که نیازمند ابزارهای جدید می باشد.ابزارهایی که بتوان باعث افزایش کارایی شده و همچنین انجام معاملات را تسهیل کند. بهره مندی از مکانیسم حساب امانی از جمله ابزارهای پر کاربرد نظام های مالی محسوب می شود.ساختار این ابزار به گونه ای است که یک کارگزار می تواند عدم اعتماد را در طرفین قرارداد بر طرف می کند.

طبق این ساختار، حساب امانی ذیل یک قرارداد که مفاد آن بر اساس توافق شکل می گیرد به عنوان ابزاری در اختیار کارگذار خواهد بود تا از عهدشکنی احتمالی طبق قرار داد جلوگیری کند.

ساختار حساب امانی قابلیت انعطاف و سازگاری با انواع معاملات را داراست. معمول ترین کاربرد این حساب در بخش املاک و مستغلات است. مزیت های این سیستم به خصوص در خرید و فروش ها، ساخت و ساز ها و یا اجاره های عمده نمایان می شود.

بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مهم ترین سازمان هایی هستند که خدمات حساب امانی را ارائه می دهد. موسسات پس انداز بهترین محل ارائه کننده خدمات حساب امانی در بخش مسکن خواهند بود که قرار است وارد چرخه تامین مالی حوزه مسکن کشور شوند. این موسسات با ارائه مجموعه ای از خدمات معاملات مسکن و همچنین تامین مالی دو سمت بازار (عرضه و تقاضا)نقش سازنده ای در رونق بازار مسکن خواهند داشت. انجام خدماتی از این قبیل با شفافیت لازم به سهولت معاملاتو همچنین کاهش هزینههای مبادله کمک خواهد کرد و با افزایش کارکرد بازار همراه خواهد بود.

املاک تهران

پیش فروش

امروزه تنها کاربرد حساب های امانی در کشور ما محدود به پیش فروش واحد های مسکونی است. با این وجود به ازای ساخت هر پروژه ساختمانی که سازنده اش بخواهد واحد های آن را پیش فروش کند یک حساب امانی افتتاح خواهد شد.بر این اسا در تاریخ های مقرر خریدار مبلغ معینی را واریز می کند و بانک مبتنی بر پیشرفت کار و شروط  ذکر شده در قرار داد پول را در اختیار سازنده قرار می دهد.

فروش اقساطی

و اما چگونه می توان ر فروش اقساطی از مزایای حساب امانی بهره برد؟در این شرایط طرف سوم قرار داد میان واریز کننده و دریافت کننده یک واسطه خواهد بود که در این معامله تعهدات دو طرف را ضمانت می کند.در این ساختار با پرداخت ثبت شده مبالغ از هر گونه اختلاف بر سر مبلغ واریز شده پیشگیری می شود.

اجاره

کاربرد حساب های امانی در فرآیند اجاره املاک و مستغلات نیز بر کسی پوشیده نیست.در این شرایط کرایه واریز شده در هر ماه به حساب امانی می رسد و ثبت میزان مبلغ احتمال اشتباه یا اختلاف در این زمینه وجود ندارد.به هنگام تخلیه نیز مستاجر حق دارد تا مبلغ پیش پرداخت را از موجر طلب کند و پس از حصول اطمینان از آماده بودن پیش پرداخت در حساب امانی ملک را تخلیه نماید.بر این اساس مستاجر توانایی آن را دارد تا در شرایطی که ملک نیاز به رفع نقص یا انجام موارد تحت مسئولیت مالک دارد، با توقف امکان برداشت مبلغ اجاره از حساب، انجام تعهدات مالک را طلب کند.

وام رهنی

وام رهنی از دیگر کاربرد های حساب امانی می باشد. هنگامی که خریدار جهت معامله ملکی از تسهیلات بهره می گیرد در این صورت ملک خریداری شده تا پایان بازپرداخت اقساط تسهیلات در رهن بانک یا موسسه مالی و اعتباری قرار می گیرد. با این ساختار انجام تعهدات برای تسهیلات گیرنده ضروری خواهد بود و بانک یا موسسه مالی از انجام آن تا حد زیادی خاطر جمع است. به همین دلیل است که بیمه حوادث ملک مربوطه، بیمه مانده بدهی تسهیلات اخذ شده، مالیات سالانه و همینطور عوارض گوناگون برای بانک یا موسسه مالی عامل اهمیت می یابد.

منبع:دنیای اقتصاد

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز