نحوه محاسبه سهم مالک و سازنده

نحوه محاسبه سهم مالک و سازنده

در حال حاضر، فرمول مشارکت در ساخت در مناطق مختلف پایتخت کشورمان، مبتنی بر "میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در آن منطقه" تعیین می گردد.

بر همین اساس، اگر که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در یک محله ای که قرار است در آن مشارکت در ساخت صورت گیرد، تا 4 میلیون و 500 هزار تومان و یا کمتر باشد، عرفاً مشارکت با نسبتی در حدود 50-50 انجام می گیرد. در غیر این صورت، در صورتی که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در آن محله بین 4.5 میلیون تومان تا 5 میلیون و 500 هزار تومان باشد فرمول مشارکت تغییر کرده و سهم مالک 55 درصد و سهم سازنده 45 درصد می گردد. گاهی اوقات نیز سهم مالک به 60 درصد رسیده و سهم سازنده 40 درصد می باشد.

املاک تهران

همچنین در مناطقی که قیمت بیشتر از 5 میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر متر مربع آپارتمان نوساز باشد، علاوه بر تعیین فرمول مشارکت 60-40 درصدی، مبلغی نیز با عنوان "بلاعوض" تعیین می شود.این مبلغ، در واقع مبلغی است که در ابتدای فرآیند مشارکت از ظرف سازنده به مالک پرداخت شده تا مالک بتواند در هنگام تخریب و نوسازی ملک خود، در محلی دیگر هزینه های اسکان خود و خانواده را تأمین کند..

طبق اظهارات فعالان حاضر در بازار مشارکت در ساخت، این مبلغ "بلاعوض" طبق توافق سازنده و مالک تعیین شده، اما عرف بازار فعلی که اکثریت مالکان و سازندگان از آن تبعیت می کنند، بر مبنای تعیین مبلغ 1 میلیون تومان به ازای هر متر مربع مساحت خانه کلنگی در منطقه ای است که قیمت بیش از 6 میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر متر مربع آپارتمان نوساز می باشد. یعنی در منطقه هایی که قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در آن بیشتر از 6 میلیون و 500 هزار تومان باشد، در ازای هر یک متر مربع از مساحت کل ملک کلنگی، مبلغ یک میلیون تومان از طرف سازنده به مالک به عنوان مبلغ بلاعوض پرداخت می گردد. در سایر مناطق نیز این مبلغ متغیر بوده و توافقی بین مالک و سازنده است.

املاک تهران

تحقیقات میدانی نشان داده ، با وجود آن که در برهه ای از زمان پرداخت مبلغ بلاعوض به مالکان از سوی سازندگان کمرنگ تر می شود، اما در حال حاضر سازندگان حاضرند برای جلب مشارکت مالکان و تامین زمین مورد نیاز خود برای ساخت و ساز، مبلغی بلاعوض حتی بیشتر از نرخ معمول گذشته به مالک پرداخت نمایند. طبق پیش بینی فعالان بازار مسکن، ورود آرام و تدریجی سازندگان به بازار ساخت و ساز و افزایش استقبال از مشارکت در ساخت، قطعاً در آینده ای نزدیک موجب افزایش عرضه مسکن خواهد گردید.

منبع: دنیای اقتصاد

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (3 رای)