مهم ترین دلایل افزایش اجاره بها در تابستان

مهم ترین دلایل افزایش اجاره بها در تابستان

تابستان فصل افزایش اجاره بها

 بر اساس گزارش محققین در حوزه مسکن، آمار قیمت مسکن در تابستان چند درصد گران می شود  اما اتحادیه املاک می‌گوید در پاییز و زمستان باز هم رکود حاکم شد و طبق گزارش مرکز آمار که جمع‌بندی فصل تابستان است نشان می‌دهد که ، قیمت فروش زمین و مسکن سه درصد و اجاره بها نه درصد افزایش یافته اما این افزایش‌ها برای فصل پاییز و زمستان هم ادامه دارد .

رئیس اتحادیه املاک کشور رشد قیمت در فصول پاییز و زمستان را تأیید نمی‌کند و از رکود صحبت می‌کند ولی طرف دیگر این ماجرا مردم هستند که از وضعیت قیمت‌ها بخصوص اجاره گلایه‌های زیادی دارند و می‌گویند اجاره بها در حال پرواز است و دیگر حقوق‌ها کفاف یک ماه اجاره واحد مسکونی را نمی‌دهد.منظور مستأجران، خانه‌های آنچنانی نیست بلکه از واحدهای مسکونی شصت متری چند سال ساخت حرف می‌زنند که قیمت آنها بدون هیچ معیار مشخصی سر به فلک کشیده است.

املاک تهران

رئیس اتحادیه املاک در این می گوید که:در تابستان قیمت مسکن در حوزه‌های خرید و اجاره گران می شود ولی با شروع فصل پاییز سیر کاهشی قیمت‌ها آغاز می شود ،به گونه‌ای که قیمت زمین و مسکن دقیقاً سه درصد و اجاره بیش از ده درصد ارزان می شود و در این باره مسئولان بیش از آنکه نگران وضعیت قیمت مسکن باشند از رکود  به وجود امده در بازارنگران است.

اجاره بها

گزارش‌های ثبت شده از فروش ملک نشان می‌دهد که در کلان شهر ها و در مقایسه با سال گذشته  چهارده درصد از حجم معاملات کم شده است. این حجم در کل کشور افت 50 درصدی را نشان می‌دهد. این خبر بسیار بدی است چرا که تداعی‌کننده رکود است. در فصل تابستان خوشبین بودیم که بازار تحرک خود راشروع کرده است و به مرور تقاضا برای عرضه‌های موجود پیدا می‌شود ولی این روزها پیام خوبی از بازار نمی‌گیریم لذا از این پس فروشندگان ملک با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد ،مالکان برای فروش ملک خود باید قیمت‌ها را کم کنند یا انتظار بکشند.

بنگاه‌های املاک هم از رکود حرف می‌زنند و می‌گویند هیچ زمان چنین شرایطی را تجربه نکرده بودند.ولی در عین حال برخی از بنگاه‌ها از افزایش قیمت و اجاره حرف‌هایی برای گفتن دارند.آنها در مصاحبه هایشان اظهار کردند وقتی قیمت مسکن بالا باشد متقاضی ترجیح می‌دهد اقدام برای خرید نکند.

در این باره کارشناس حوزه مسکن معتقد هستند که ، درست است که مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران در بخش مسکن گران شده است ولی بازار کشش هیچ رشد قیمتی را ندارد و به‌عنوان فردی که سال‌ها در این حوزه فعال بوده‌ام پیش‌بینی می‌کنم که قیمت مسکن بالاتر از نرخ‌های فعلی نخواهد رفت.قیمت‌هایی که بالا رفته از نرخ تورم، قیمت‌های جهانی و دلار پیروی می‌کند.اما قیمت‌های بیشتر قابل توجیه نیست و برخی تصور نکنند هر گونه افزایش قیمت در مسکن به منزله خارج شدن از رکود است.فصل تابستان زمان نقل و انتقال است اما خروج از رکود نمایه‌های دیگری دارد که هنوز در بازار مسکن خودنمایی نکرده است.

اکنون عرضه مسکن بیش از تقاضا است.لذا اگر بخواهیم به صورت علمی و منطقی به بازار نگاه کنیم قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد و همچنان بازار شرایط با ثبات خود را دنبال می‌کند.اما این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در مقطعی حباب گونه بالا برود.در این باره ضروی است که دولت سیاست کنترلی خود را قویتر کند تا در این میان مردم دچار ضرر نگردند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه کل بازار مسکن تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی است ، برای آنکه قدرت خرید مردم در این بخش پایین است و رکود در اقتصاد دیده می‌شود تاثیر این مسائل باعث شده روال قیمت‌های سال گذشته در بخش خرید و فروش ادامه داشته باشد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز