عمر مفید ساختمان در ایران پایین تر از میانگین جهانی

عمر مفید ساختمان در ایران پایین تر از میانگین جهانی

تخریب ساختمان های نوساز برای افزایش تراکم عمر مفید ساختمان ها را کاهش داده

طبق اماری که از عمر مفید ساختمان ها در کل دنیا گرفته شده است ،ایران در پایین ترین حد از میانگین امار جهانی قرار گرفته است .در واقع برای اینکه تراکم افزایش پیدا کند ، ساختمان های نوسازی که استاندارد های جهانی را ندارند ،خراب می شوند .از طرفی دو سازمان برای تخریب ساختمان های نوساز با یکدیگر همکاری لازم را دارند که عبارتند از :وزیر راه و شهرسازی – و معاونت امورمسکن وساختمان.

در مقابل با تخریب کردن اپارتمان و یا ساختمان های نوسازی که در ان استاندارد های لازم مبذول نگردیده ،برای مالکان،یک ارزش افزوده ای را از تخریب ساختمان ها یشان در نظر می گیرند. در نظر گرفتن میزان ارزش افزوده را هم،وزیر راه و شهرسازی با همکاری معاونت امور مسکن انجام می دهند.

املاک تهران

محققین در ارتباط با پایین بودن عمر مفید ساختمان ها در مقایسه با میانگین جهانی بر این باور هستند که:علت اصلی پایین بودن عمر مفید ساختمان ها که منجر به تخریب اپارتمان ها و یا ساختمان های نوساز می شوند مربوط به ،نظام شهر سازی می باشد. در واقع نظام شهر سازی ،مجوز های اصولی برای ساخت این ساختمان ها را نمی دهند و یا پیگیری  های لازم را حین ساختن این گونه از ساختمان ها انجام نمی دهند. در مقابل معاونت امور مسکن و ساختمان بر این باور هستند که:مادامی که عمر مفید ساختمان های ساخته شده در ایران تمام گردد ،بایستی ان را تخریب کرد.

عمر مفید

در واقع اگر ساختمانی که استاندارد های لازم را ندارد تخریب شود ،صرفه اقتصادی ان کمتر است از ساختمانی که نوساز نیست و طبق استاندارد های جهانی،ساخت و ساز مجدد می گردد. با تراکم  بیشتر این گونه ساختمان های نوسازی که استاندارد های لازم را ندارند یک گونه منفعت هایی را برای سازندگان دارد.

که این منفعت ها سرمایه ملی را به حدر می دهد . زیرا از سرمایه های ملی برای تخریب این گونه از ساخت و ساز ها استفاده می شود . مالکان این گونه از ساختمان ها هم ،یک ارزش افزوده ای را دریافت می کنند که صرف تخریب ساختمان ها کنند. همین ارزش افزوده ها است که سرمایه ملی را حدر می دهد و نگران کننده است .

زیرا ،اگر ساختمانی طبق استاندارد ساخته شود و نیازی به تخریب نباشد و اماده ی بهره برداری باشد،ارزش افزوده ای برای تخریب در نظر می گیرند ،به حدر نمی رود و این خود برای افزایش سرمایه ملی ،کمک کننده می باشد . محققین در این عرصه بر این اصل معتقدند که ،دو عامل اصلی برای تخریب این گونه از اپارتمان ها یا ساختمان های نوساز وجود دارد : اولین ان ،اصول شهر سازی و دوم ،مدیریت شهری.

اگر اقدامات و اصول های شهر سازی به ترتیب و طبق مقررات و با نظارت کافی صورت پذیرد ومدیریت شهری هم اقدامات لازم را مبذول نماید ما شاید کمتر و یا حتی ممکن است اصلاً شاهد تخریب اپارتمان ها یا ساختمان های نو ساز نباشیم. از طرفی هم اگر ،مصالح ساختمانی با کیفیتی تهیه شود،عمر مفید ساختمان ها به این صورت پایین نمی رود .

این نظارت ها توسط ارگان های مربوطه باید صورت پذیرد ،که هیچ سازنده ای مجوز ساختن یک اپارتمان یا ساختمان با مصالح ساختمانی کم کیفیت برای ساختن را نداشته باشند. البته همه ی ساختمان های نو و تازه ساخت هم بی کیفیت نیستند و عمر مفیدشان پایین نیست .از این میان می توان به پروژه عظیم مسکن مهر اشاره کرد.که سازندگان ان اصولی ،وطبق موارد استاندارد جهانی ساخته اند و از مصالح ساختمانی درجه یک بهره برده اند.

پروژه عظیم مسکن مهر ازمایش های لازم را پس داده.ازمایش هایی از جمله ،زلزله که این موضوع را تایید کرده است.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز