سند ملکی و استفاده از آن جهت ضمانت

دسته بندی ها: اموزشی

سند ملکی و استفاده از آن جهت ضمانت

در این مقاله خواهید خواند:

اسناد ملکی که به عنوان مدرکی برای اثبات مالکیت افراد بر زمین، خانه و یا هر گونه ملکی کاربرد دارد برای مواردی که نیاز به ضمانت مالی و اطمینان برای برگشت پول و یا فرد زندانی دارد نیز کاربرد داشته و دارای شرایط خاص خود می باشد. اسناد ملکی برای ضمانت وام های بانکی، نظام وظیفه، معاملات تجاری و همچنین ضمانت در دادگاه ها و محاکم مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اسناد مربوطه بر اساس مبالغ و جرم صورت گرفته تعیین شده و در این میان تنها اسناد رسمی و صادر شده از سوی اداره ثبت اسناد دارای اعتبار کافی جهت ضمانت های مختلف بوده و دیگر اسناد اعتبار لازم را ندارند. 

در ادامه به بررسی شرایط لازم جهت برخی از ضمانت ها که بطور معمول تر در جامعه شاهد آن هستیم، خواهیم پرداخت.

ضمانت وام بانکی با استفاده از سند ملکی

با توجه به نیاز افراد برای دریافت وام و تسهیلات بانکی نیاز به ضمانت بازپرداخت آن، از جمله مواردی است که باید از قبل برای آن برنامه ریزی کرد. در بسیاری از مواقع افراد به عنوان ضامن وارد عمل شده و به نوعی بازپرداخت مبلغ مربوطه را تضمین می کنند اما در برخی از انواع وام نیاز به سند ملکی بوده و با پرداخت وام به افراد، سند ملک به عنوان ضمانت در رهن بانک قرار گرفته و پس از پایان اقساط آزاد خواهد شد. میزان ارزش ملک بسته به میزان وام دریافتی متفاوت بوده و بایستی بصورت موردی بررسی شود. از طرف دیگر باید توجه داشت که سند ملک به نام فرد وام گیرنده باشد تا اعتبار لازم جهت ضمانت و دریافت وام را داشته باشد.

علاوه بر این ها اسناد ملکی مربوطه بایستی شرایط زیر را نیز دارا باشند تا بتوان از آنها جهت دریافت وام استفاده کرد.

  • سند ملک به نام فرد وام گیرنده باشد.
  • ملک مربوطه بایستی دارای سند رسمی، شش دانگ و مفروز باشد.
  • ملک مربوطه در طرح های عمرانی شهرداری قرار نداشته باشد.
  • ملک در معرض تخریب نباشد. اگر بالاتر از 50 درصد در معرض تخریب باشد برای ضمانت معتبر نخواهد بود.
  • املاکی که در حالت اجاره باشند شرایط آنها متفاوت است. به عنوان مثال مدت اجاره نباید بیش از یک سال باشد.
  • ارزش ملک در مقایسه با مبلغ وام دریافتی بایستی بررسی و تعیین شود.

ضمانت در دادگاه با استفاده از سند ملکی

ضمانت در دادگاه یکی از مواردی است که می توان از اسناد ملکی معتبر استفاده کرد و برای این امر از آن بهره برد. ضمانت در دادگاه برای مواردی که اتهام فرد ثابت نشده است ولی دادگاه به فرد به هر دلیلی مضنون می باشد مورد استفاده قرار گیرد. در این مواقع نهاد های انتظامی فرد را به عنوان متهم بازداشت کرده و برای آزادی فرد تا زمان طی مراحل قانونی و رسیدگی مراجع می توان از اسناد ملکی بهره برد و فرد متهم را بصورت موقت و با استفاده از اسناد ملکی معتبر آزاد کرد.

این نوع ضمانت نیز مراحل و شرایط خاص خود را داشته و لذا باید بر اساس آنها عمل کرد. به منظور استفاده از سند ملکی برای ضمانت در دادگاه ابتدا بایستی دستورات لازم از طرف قاضی صادر شود تا امکان گذاشتن وثیقه و شرایط آن مهیا شود. در غیر اینصورت امکان ضمانت با استفاده از سند ملکی امکان پذیر نخواهد بود. پس از صدور دستور قاضی برای دریافت وثیقه بایستی سندی به ارزش اعلام شده ارائه و پس از تایید کارشناس مراحل مربوط به آزادی فرد متهم انجام گیرد. باید توجه داشت که پس از ارائه سند به دادگاه دستوراتی پیرو این ضمانت به اداره ثبت اسناد فرستاده می شود و هر گونه نقل و انتقال برای سند مورد نظر غیر ممکن خواهد شد.

در برخی از مواقع دیده شده است که خانواده های متهمان سندی برای ارائه و ضمانت نداشته و حتی اطرافیان آنها نیز توانایی برای کمک به آنها را ندارند. در این مواقع می توان از برخی موسسات که در این زمینه فعالیت دارند کمک گرفت. این موسسات با شرایط و ضوابط خاصی اسناد ملکی را در اختیارتان قرار خواهند داد اما توجه داشته باشید که پیش از همراهی آنها از تمامی شرایط آنها مطلع شده و با اطلاع کامل تصمیمات لازم را اخذ کنید تا از هر گونه مشکل و خسارت احتمالی جلوگیری کرده باشید. 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (17 رای)