سرانجام وام مسکن و قیمت اوراق به چه صورت خواهد بود؟

سرانجام وام مسکن و قیمت اوراق به چه صورت خواهد بود؟

خبر افزایش وام مسکن و قیمت اوراق در این مدت تاثیراتی داشته است که به آن اشاره میکنیم.

قیمت اوراق

مبلغ اوراق تسهیلات مسکن که زمانی به دلیل رکود حاکم در بخش مسکن و کاهش احتمالی نرخ سود سپرده بانکی روند نزولی به خود گرفته و تا محدوده 61 هزار تومان افت کرده بود، در هفته پایانی مهر ماه و بعد از انتشار اخبار مثبت اقتصادی و ارائه تسهیلات به بانک‌ها رو به افزایش رفت و به محدوده 70 هزار تومان بازگشت.

بعد از انتشار این اخبار بود که خبر افزایش وام مسکن به 60 میلیون تومان نیز منتشر و پیش بینی شد که همانند سال گذشته و بعد از افزایش وام 35 میلیونی مسکن تقاضا برای خریداری این اوراق افزایش پیدا کند. اما این خبر با بی واکنشی در اوراق " تسه" مواجه شد و تغییر قابل توجهی در روند قیمتی این اوراق اتفاق نیفتاد و حتی قیمت" تسه" بعد از این خبر نیز با کاهش مواجه شد.

در این شرایط نیز رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس اعلام کرد که اوراق تسهیلات مسکن تا زمانی که مصوبه رسمی افزایش میزان وام از سوی بانک مسکن ابلاغ شود با همان شرایط و قیمت قبلی به فروش می‌رسد.

علیرضا توکلی گفت: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش میزان وام مسکن منتظر هستیم تا سیاست‌های جدید این مصوبه رسما از سوی بانک مسکن اعلام شود تا تصمیمات لازم در خصوص شرایط اوراق تسهیلات گرفته شده و در چارچوب این مصوبه تغییرات صورت گیرد. این در حالی است که اگر با افزایش پیدا کردن وام مسکن شوک جدیدی به بازار وارد شود قطعا اقدامات لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.

اما علی رغم افزایش پیدا کردن وام مسکن و به دلیل اینکه هنوز جزئیات این وام اعلام نشده است، قیمت اوراق "تسه" تغییرات چندانی نکرد و حتی با کاهش مواجه شد به طوری که بررسی وضعیت اوراق تسه نشان می‌دهد که در هفته معاملاتی جاری اغلب تسه‌ها از محدوده 70 هزار تومان فاصله گرفتند و به قیمت های 68 هزار تومان رسیدند.

بر این اساس در هفته جاری قیمت "تسه" اردیبهشت، مرداد، شهریور و مهر 1394 با تغییر چندانی مواجه نشدند و در محدوده 68 هزار تومان مورد معامله قرار گرفتند.در این میان تسه‌های سال گذشته نیز با نوسان ناچیزی مواجه شدند به طوری که تسه اسفند ماه به قیمت 69 هزار تومان رسیده بود، در آخر هفته در قیمت 68 هزار تومان داد و ستد شد؛ تسه دی ماه نیز بعد از رسیدن به قیمت 70 هزار تومان در ابتدای هفته، در پایان هفته به قیمت 68 هزار تومان رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در این میان تسه آبان با افزایش رو به رو شد و از قیمت 65 هزار تومان در ابتدای هفته در قیمت های 69 هزار تومان معامله شد.تسه مهر نیز بعد از فراز و فرود در نهایت در قیمت 67 هزار تومان متوقف شد.

بررسی وضعیت قیمتی اوراق تسهیلات مسکن نشان می دهد که تسه مرداد و شهریور نیز رشد نسبی را تجربه کردند و از 67 هزار تومان، در قیمت های 69 هزار تومان معامله شدند و اما وضعیت تسه تیر ماه به شکل دیگری رقم خورد و این اوراق بعد از کاهش چشمگیر در ابتدای هفته و رسیدن به 65 هزار تومان، در قیمت های 68 هزار تومان معامله شد.

همچنین تسه خرداد با کاهش نسبی به 67 هزار تومان رسید و تسه اردیبهشت نیز در این عدد متوقف شد. اما تسه فرورین 1393 بعد از رسیدن به قیمت های 70 هزار تومان، افت کرد و در عدد 67 هزار تومان داد و ستد شد.

اوراق تسهیلات مسکن اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر 500 هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند، یعنی برای دریافت وام 45 میلیونی مسکن باید 90 ورقه حق تقدم تسهیلات با در نظر گرفتن قیمت 68 هزار تومانی به مبلغ شش میلیون و 120هزار تومان خریداری شود. این در حالی است که با توجه به افزایش میزان وام مسکن باید منتظر ماند و دید که بعد از اعلام جزئیات وام جدید چه تغییری در ساختار و قیمت این اوراق در هفته های آینده به وجود می آید.

 

املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز