دلایل رشد بازار ملک نزدیک شب عید

دلایل رشد بازار ملک نزدیک شب عید

شاید دقت کرده باشید که تقریبا همه ساله آبان ماه را که پشت سر می گذاریم دیگر کلمه شب عید را زیاد می شنویم. به خصوص از کاسب جماعت و فروشنده های بازار. این موضوع تقریبا به صورت یک عادت همه ساله تکرار می شود و در دایره واژگانی جامعه هم وارد شده است. اما در این مطلب می خواهیم دلایل رشد بازار خرید و فروش- و در این مطلب بخصوص املاک- را در نزدیک شب عید موشکافی کنیم. مشاورین املاک حتما این سخن را تایید می کنند که در کل سال هر چقدر هم که بازار راکد باشد ولی در این چند ماهه ی به اصطلاح شب عید، یک تحرک و رشد چند درصدی به بازار وارد می شود و چقدر این تحرک برای کاسب جماعت دلچسب و شیرین است. در ادامه به دلایل این پدیده می پردازیم.

  • تغییر سال و عدم پیش بینی تورم در سال جدید؛ معمولا نرخ رشد تورم در جوامع دیگر یک عدد ثابت است و با محاسبه ای ساده می توان میزان تورم مثلا 5 سال آینده را در بازار املاک با درصد خطایی خیلی جزیی محاسبه کرد و براساس آن برنامه ریزی های لازم را انجام داد. در اینجا اما داستان کمی متفاوت است. واقعا نمی شود پیش بینی کرد مخصوصا بازار شب عید و سال بعد از آن را. چرا که تورم در اقتصاد ایران به خیلی از آیتم های مرتبط و غیرمرتبط بستگی دارد و از آنجایی که مردم هم این نکته را می دانند- شاید دقیقا با تحلیل به این نکته نرسیده باشند اما به تجربه، نتیجه آن را دریافته اند. به همین دلیل یک ایرانی می داند که باید خریدهای عمده و اقلام بزرگ را حداقل 3 ماه قبل از عید انجام دهند. چرا که مطمئن هستند شب عید همه چیز گران می شود و دیگر از توان و قدرت خریدشان خارج می شود. این نتیجه را درصد زیادی از جامعه گرفته اند و طبیعتا در ماه های منتهی به زمستان شروع هجوم مردم به صف های خرید است و همین ازدحام در صف خرید، فروشنده را به این طمع می اندازد که درصد سود خود را بالاتر برده و از این سنگین شدن کفه ی تقاضا نسبت به عرضه به نفع خویش کمال استفاده را ببرد. بنابراین اصلی ترین دلیل رشد بازار ملک در نزدیکی شب عید خود خریدارها و صف های خریدی که از ترس بالا رفتن قیمت ها تشکیل شده اند، هستند که به نوعی به آنها نیز باید حق داد. خریداری که می داند اگر این ملک بخصوص را الان نخرد، دو ماه آینده باید با 30 درصد افزایش قیمت خریداری کند، به هر دری می زند تا قبل از افزایش قیمت ناشی از تغییر سال، خرید خود را انجام دهد.
  • عملکرد ضعیف بانک ها در جلب اعتماد سرمایه های سرگردان؛ سرمایه های سرگردان اصولا به آن نوع از پس اندازهایی گفته می شود که با زحمت و تلاش شاید سالها عرق ریختن، به عددی رسیده اند و حالا از ترس اینکه مبادا دست به انتخاب اشتباهی بزنند، به صورت موقت در بانک سپرده کرده اند و حالا خصوصا با عملکرد ضعیف سیستم بانکی و کم شدن نرخ سود بانکی، به این قطعیت رسیده اند که سرمایه خود را در بازار ملک به کار بیاندازند و دقیقا این اتفاق همزمان شده است با نزدیک شدن به شب عید و علاوه بر آیتم بالا که شرح داده شد، عدم قطعیت در انتخابی مطمئن این نوع سرمایه ها را سرگردان کرده اند اما صاحبان این سرمایه ها در این بازار و باتوجه به اقبال بازار املاک، انتخاب نهایی خود را خرید ملک می بینند و به صف عظیم خریداران و سرمایه گذاران در بخش املاک می پیوندند.
  • محدودیت زمان جهت اخذ تسهیلات بانکی در این فصل؛ عده ای هم هستند که دقیقا شرایط شان با شرایط آیتم قبلی یکی است با این تفاوت که سرمایه شان برای سرمایه گذاری کافی نیست. به این معنی که شرایط زمانی و موقعیت اقتصادی و مختصات آن را درک کرده اند و می دانند که با توجه به این شرایط باید چگونه مهره های خود را بچینند اما به آن اندازه که لازم است، پول ندارند. این عده در پی پر کردن کسری سرمایه خود از طریق استفاده از تسهیلات بانکی هستند و از آنجایی که بانک ها از دو ماه قبل از عید تا دو ماه بعد از عید تمام حساب های خود را می بندند و هیچگونه وام و تسهیلاتی ارائه نمی دهند، سرمایه گذارانی که در پی وام هستند در ماه های آبان و آذر تمامی تلاش خود را می کنند تا با تکیه بر هر رابطه و ضابطه ای، کسری بودجه خود را در قالب تسهیلات از بانک بیرون بکشند و به جمع سرمایه گذاران دو آیتم بالا بپیوندند و از این قافله ی با سرعت بالا عقب نمانند.
  • جمعبندی حساب ها و فاکتورهای مالی کسب و کارهای بزرگ به دلیل پایان دوره سال مالی شان؛ این آیتم دیگر نیاز به توضیح زیادی ندارد. تمامی شرکت ها و کارخانجات و در کل کسب و کارهای بزرگ نیز به دلیل نزدیک شدن به پایان کار و از آنجایی که با طرف های مرتبط با کارشان معمولا حساب باز دارند ، در این فصل از سال حساب شان را می بندند و با تمامی طرف های حساب شان تسویه حساب می کنند. معمولا اگر به صورت کلی به این آیتم نگاه کنیم، جمع این حساب های بسته شده عدد قابل توجهی می باشد و همینطور تعداد کسانی که با این بسته شدن حساب ها درگیری مالی پیدا کرده و بین سه آیتم قبلی پخش می شوند و هر کدام نهایتا به دنبال گرفتن سهم خویش از بازاری هستند که فردایش معلوم نیست. به بیانی دیگر آنها به این نتیجه رسیده اند همین که بتوانند در بازار ملک حرکتی وانجام داده و ملکی هر چند کوچک خریداری کنند، یک قدم رو به جلو برداشته اند.
  • پیشنهاد ما به شما؛ اینکه آیا این وضعیت از بازار صحیح است یا خیر امر دیگری است اما اینکه در این بازار چه حرکتی به نفع شماست، فکر می کنم پس از مطالعه مطلب به این نتیجه رسیده باشید که سرمایه گذاری در ملک و املاک در این بازار، بهترین گزینه و استفاده از سرمایه شما می باشد. البته با مشاوره و بررسی آگاهانه و همه جانبه نگرانه.

 

 

نگارنده ؛ فرزاد حسینی

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (1 رای)