دلایل تشکیل حباب قیمتی روی پروژه شهید خرازی

دلایل تشکیل حباب قیمتی روی پروژه شهید خرازی

قبلا طی مقاله ای جداگانه شهرک شهید خرازی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نقاط ضعف و قوت آن را بازگو نمودیم. اگر مطالب قبلی را دنبال نموده باشید به یاد دارید مجموعه شهرک شهید خرازی که در قالب 44 برج 32 طبقه و واحدهای حدود 100 متری دوخوابه توسط 8 تعاونی وابسته به سپاه ساخته می شوند که دو تعاونی از تعاونی های هشتگانه، نقل و انتقال انجام می دهند و مابقی 6 تعاونی هیچگونه نقل و انتقالی در دفتر تعاونی ندارند. البته این بدان معنا نیست که از واحدهای تعاونی های 6 گانه خرید و فروشی انجام نمی شود. خریدارانی که اطلاعات چندانی از قوانین نقل و انتقال تعاونی ها و پیش فروش ها ندارند به توصیه برخی از مشاورین املاک ناآگاه و بیشتر سودجو، به صورت وکالتی اقدام به خرید امتیاز واحدهای اینچنینی می کنند که خدای نکرده دود آن در چشم خودشان می رود و ضرر این کار نیز این است که فروشنده به راحتی می تواند با این روش یک امتیاز را به چندین نفر بفروشد و در چندین دفترخانه به صورت وکالتی از خریداران بی خبر از همه جا، پول دریافت کند.

در حقیقت نفس نقل و انتقال واحدهای پروژه های پیشفروش به این دلیل است که تعاونی به عنوان تنها مرجع آگاه برای شناخت صاحب یک واحدی که هنوز ساخته نشده است و قرار است که از یک برج به طور مثال 400 واحدی، یک واحد فروخته شود و خریداران اگر مرجع قانونی و سفت و محکمی در یک پروژه ببینند که بتوانند استعلامات لازم را از آن تعاونی درخصوص واحد مورد معامله انجام دهند، به آن پروژه اطمینان می کنند.

بنابراین وجود دفتری در تعاونی جهت نظارت و انجام نقل و انتقال واحدها و ارائه استعلام به خریداران از واجبات تعاونیها بوده و تعاونی مسکنی که چنین راهکاری را اندیشه نموده است و به اعتمادسازی جهت اعضا و خریداران اهمیت داده است می تواند بهترین گزینه جهت سرمایه گذاری و خریدی مطمئن باشد. کافی است مشتری به این نتیجه برسد که شما به عنوان سازنده و یا ارائه دهنده خدمات و کلا در هر جایگاهی که هستید، کار خود را خوب بلدید. از آن به بعدش راحت است، او به شما اعتماد می کند و تمامی مراحل بعدی طبق روال تمام اموری که با موفقیت سپری می شوند، انجام خواهند شد.

در تعاونی های 8 گانه شهرک شهید خرازی متاسفانه تنها دو تعاونی آماد و حضرت رسول نقل و انتقال انجام می دهند و بقیه تعاونی ها حتی مجوز نقل و انتقال نیز ندارند. همان دو تعاونی آماد و حضرت رسول نیز به محکمی تعاونی های شهرک چیتگر نیستند و تنها در قالب برگه هایی که حکم دفترچه مالکیت را دارند، استعلام و نقل و انتقال را انجام میدهند. اما موضوع اصلی که نگارنده را بر آن داشت که مطلبی را به شهرک شهید خرازی اختصاص دهد، حباب قیمتی رو به افزایشی بود که حدود دو ماه و نیم است امتیازهای تعاونی های شهرک شهید خرازی را در بر گرفته است و گویا قصد توقف نیز ندارد و به صورت متداوم رو به بالاست.

کمی اگر درباره اتفاقاتی که افتاده تعمق کنیم و قطعات پازل را کنار هم قرار دهیم به نتایج جالبی می رسیم. به عنوان مثال ؛

  • نفراتی از میان سهامداران تعاونی های مختلف شهرک به دلالی و خرید و فروش امتیاز واحدها مشغولند و معمولا تمامی خبرهای دست اول را می توان از آنها شنید و براحتی می توانند به شایعاتی که احتمالا ساخته و پرداخته می شوند جهت نیاتی خاص، دامن بزنند.
  • قیمت ساخت قید شده در قرارداد تعاونی با اعضا ثابت و قطعی نبوده و تا این مرحله یک یا دو بار افزایش یافته و پس از این نیز احتمال افزایش به وضوح وجود دارد و سقفی برای قیمت ساخت پیش بینی نشده است بنابراین احتمال اینکه قیمت ساخت تا بالای متری 4 میلیون نیز افزایش یابد بسیار زیاد است.
  • مطلب فوق را تمامی اعضای دست اول پروژه می دانند و به راحتی توسط دلال های درون سازمان پخش شده و به نوعی تمام رده های مختلف سازمان از افزایش قیمت اطلاع دارند و این را نیز می دانند که اگر این افزایش قیمت رسانه ای شود از ارزش پروژه کاسته می شود. بنابراین چه راهکاری بهتر از این که با داغ شدن کاذب بازار امتیازهای شهرک، خریداران به سمت این پروژه هجوم بیاورند و این بار واقعا بازارش را داغ کنند.
  • تمامی فروشندگانی که قصد فروش امتیازهای خود را دارند با ناز و منت و به بالاترین قیمت امتیاز واحدهای خود را به پول نقد تبدیل می کنند. طی دو ماه گذشته حجم بسیار زیادی از نقل و انتقالات پروژه شهرک شهید خرازی را شاهد بوده ایم. چه به صورت انتقال قطعی و چه به صورت وکالتنامه ای در دفترخانه اسناد رسمی.
  • با فروش تعداد زیادی از امتیازها، در حقیقت تمامی فروشندگانی که قصد فروش امتیازشان را داشتند و فروختند حال باید از داغی بازار کاسته شود. بنابراین روند افزایشی بازار متوقف شده و قیمت ها روی حدود 70 تا 75 متوقف شده و بالاتر نمی روند. حالا شهرک مانده با حجم خریدارانی که امتیاز واحدها را خریده اند به انتظار سوددهی و گرفتن نتیجه از یک سرمایه گذاری مطمئن و پرسود.
  • کم کم شایعاتی دهان به دهان در املاک دریاچه چیتگر می چرخد مبنی بر افزایش بالای 50 درصدی قیمت ساخت در شهرک شهید خرازی.
  • چند ماه بعد ؛ الاکلنگ جابجا شده و پایینی ها بالا رفته اند و بالایی ها پایین نشسته اند. به این معنی که خریداران دیروز تماما فروشنده شده اند با ضررهای هنگفت و حالا دیگر خریداری در بازار پر نمی زند. فروشندگانی که فوج فوج و بنگاه به بنگاه سرگردان به دنبال فروش هستند ، چهره های آشنایی دارند. همین ها سه ماه قبل فوج فوج و بنگاه به بنگاه امیدوارانه در پی خرید امتیازهایی بودند که حالا روی دستشان باد کرده است!

 

نگارنده ؛ بزرگمهر کیانی

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (2 رای)