تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

دسته بندی ها: اموزشی

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

در این مقاله خواهید خواند:

فروش ملک در زمان اجاره

فروش ملک در زمان اجاره یکی از مواردی است که می تواند برای مستاجرین موجب دردسر و سردرگمی شود لذا آشنایی با نکات حقوقی در مورد آن می تواند از بسیاری مشکلات جلوگیری کند. فروش ملک در زمان اجاره به لحاظ حقوقی کاملا مجاز بوده و مالکین اجازه فروش ملک خود را دارند. اما در این میان در برخی موارد به سبب اختلافاتی که بین فروشنده و خریدار و یا مستاجر با آنها به وجود می آید، شاهد مشکلاتی در این نوع معاملات هستیم. 

یکی از مواردی که بایستی فروشندگان حتما به آن توجه داشته باشند این است که به مالک جدید در مورد حضور مستاجر اطلاع داده و با رضایت وی اقدام به انجام معامله کنند. علاوه بر این بایستی بر سر ادامه قرارداد اجاره و یا تخلیه ملک به نتیجه برسند. در ادامه به برخی از این مشکلات و نکات مربوط به آنها خواهیم پرداخت.

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

فروش ملک تحت اجاره برای مستاجر می تواند موجب بلاتکلیفی شده و برای مدتی سردرگمی وی را در پی داشته باشد. از نظر حقوقی و بر اساس قانون مدنی در صورت فروش ملک قرارداد اجاره می تواند ادامه داشته یابد و تنها در صورت توافق طرفین و رضایت مستاجر می تواند به ختم قرارداد منجر شود. در صورتی که فروشنده و خریدار نسبت به تخلیه ملک توافق پیدا کنند بایستی با مستاجر هماهنگ کرده و در صورت تمام نشدن مدت اجاره بایستی مبلغی به عنوان خسارت به وی پرداخت شود. در مواردی نیز شرایط تخلیه ملک در صورت درخواست مالک در قراردادها ذکر می شود که در این صورت مستاجر بایستی ملک را با درخواست مالک تخلیه کند و به سبب توافق صورت گرفته نیازی به پرداخت خسارت نمی باشد. در این صورت تخلیه ملک منوط به توافق خریدار و فروشنده خواهد بود و در صورت رضایت خریدار امکان ادامه قرارداد نیز فراهم بوده و میتوان قرارداد اجاره را به نام مالک جدید تنظیم کرد.

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

اخطار تخلیه ملک

در صورت صادر شدن اخطار تخلیه به سبب فروش ملک، مستاجر بایستی در زمان مقرر شده در اخطاریه نسبت به تخلیه ملک اقدام کند و در غیر اینصورت مالک به موجب اخطاریه موجود، می تواند نسبت به احقاق حق خود اقدام و از طریق مراجع قانونی آنرا پیگیری کند. اخطاریه های صادر شده معمولا  14 روز پس از امضای قولنامه فروش صادر شده و به اطلاع مستاجر می رسد. چرا که استفاده از اخطاری برای تخلیه به سبب فروش ملک، تنها در این مدت نسبت به قرارداد امکان پذیر خواهد بود و نمی توان پس از مدت طولانی از قرارداد فروش از این اخطاریه استفاده کرد. نکته ای دیگر که در این موارد باید به آن توجه داشت این است که اخطاریه مورد نظر بایستی به گونه ای تنظیم شود که مستاجر حداقل 60 روز برای تخلیه و نقل مکان مهلت داشته باشد و تا تاریخ مورد نظر برای تخلیه به آنها زمان داده شود.

تخلیه پیش از موعد ملک

در بسیاری موارد مستاجرین به سبب اطلاع از فروش ملک نسبت به تخلیه آن اقدام کرده و پی از اتمام زمان درج شده در قرارداد اجاره ملک را تحوبل می دهند. این مورد برای فروشندگان بسیار جذاب میباشد چرا که می توانند با خیال راحت ملک را به خریدار تحویل داده و به مفاد قرارداد عمل کنند. اما نکته ای که در این میان باید مستاجرین مد نظر داشته باشند این است که به سبب تخلیه پیش از موعد امکان قرارگرفتن در شرایط فسخ قرارداد برای آنها بوجود آمده و در صورت عدم دریافت رضایت مکتوب از مالک میتواند برای آنها دردسر هایی ار در پی داشته باشد. از آنجایی که فسخ قرارداد می تواند برای طرفین به پرداخت خسارت منجر شود بایستی ملک با رضایت کتبی از مالک تحویل داده شود تا از پرداخت هزینه های جانبی و خسارت به مالک جلوگیری شود.

تخلیه پیش از موعد ملک

نکات تکمیلی

  • در صورت عدم اطلاع خریدار از حضور مستاجر در زمان عقد قرارداد، خریدار می تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کرده و حقوق خود را طلب کند.
  • در صورت وجود قرارداد اجاره مدت دار مالک ملک نمی تواند درخواست تخلیه ملک پیش از موعد مقرر را داشته باشد.
  • در صورت اطلاع خریدار از حضور مستاجر و امضای قرارداد بایستی تمامی مفاد ذکر شده در قرارداد اجاره از جمله پرداخت مبلغ ودیعه و یا هزینه تعمیرات را به عهده گرفته و در زمان لازم آنها را اجرا کند.
  • پس از عقد قرارداد فروش مستاجر موظف به پرداخت اجاره بها به مالک جدید می باشد.
  • پس از فروش ملک و ادامه قرارداد اجاره تمامی مفاد قرارداد پابرجا بوده و خریدار یا همان مالک جدید متعهد به انجام آنها می باشد.
به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (37 رای)