تاثیر اخبار نظام بانکی بر بازار مسکن

تاثیر اخبار نظام بانکی بر بازار مسکن

به گفته ی کارشناسان بازار مسکن، حجم معاملات صورت گرفته بعد از انتشار شایعه ی ورشستگی در سیستم بانکی، افزایش یافته است.

بنابر گزارشات منتشر شده، بعد از انتشار شایعه ای مبنی بر ورشستگی در چند موسسه که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می کردند، میزان مراجعه مردم به دفاتر مشاور املاک جهت خرید ملک افزایش یافته و موجب رونق بخشیدن به این حوزه شده است و از نظر برخی نیز میزان انتقال نقدینگی به این صنعت بیشتر خواهد شد.

املاک تهران

 

سوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا در صورت تداوم چنین شرایطی و خروج پول از سیستم بانکی، و تزریق آن در چرخه های سرمایه گذاری، صنعت ساخت و ساز میتواند مانند گذشته یکی از اهداف سرمایه گذاران باشد یا نه؟؟ صاحب نظران پاسخ مثبت ولی با اگر و اما در جواب این پرسش میدهند و در مجموع چنانچه بازار مسکن به دوران رونق خود بازگردد، حجم سود دهی بالاتری از سایر حوزه ها مثل بازار طلاو ارز، سودهای بانکی و.. خواهد داشت و طی بازه زمانی کوتاه مدت و یکساله بر سایر بخش ها چیره خواهد بود.

بازار مسکن

یکی از کارشناسان حوزه ی مسکن با توجه به طولانی شدن رکود حاکم بر این بازار اشاره کردند که رکود حاکم کنونی یکی از طولانی ترین دوره های رکود بوده است که حدود4سال بطول انجامیده و به همین علت برخی بر این عقیده شده اند که صنعت ساخت وساز کشور دیگر نخواهد توانست مانند قبل یکی از گزینه های سرمایه گذاران باشد.

ایشان همچنین مطرح نمودند که مسکن از نیازهای جامعه بوده و همین مساله باعث می شود از چرخه ی اقتصاد باز نماند و در ادامه مطرح می نمایند با شرایطی که در این حوزه بوجود آمده بود و به تبع کاهش معاملات مسکن، نرخ های اجاره بها نیز دچار یک ثبات و عدم افزایش شده و این شرایط یک دور و تسلسل را برقرار نموده است طوری که افرادی که قصد خرید مسکن را داشتند بدلیل عدم افزایش اجاره ها ترجیح دادند به اجاره نشینی ادامه داده و با این احتمال که شاید قیمت های خرید خانه کاهش پیدا کند، از خرید صرف نظر و خریدشان را عقب انداختند. از طرف دیگر اجاره ها بدلیل رکود حاکم در خرید و فروش بازار مسکن، افزایش قابل توجهی پیدا نمی کرد. همچنین عامل دیگر در این عدم  افزایش اجاره ها، بالابودن نرخ سودهای بانکی بوده است.

این کارشناس بازار مسکن از جمله دلایل رونق نسبی در خرید و فروش های مسکن را این گونه توضیح میدهند که یکی از دلایل آن بعلت کاهش نرخ سودهای بانکی است و دلیل دیگر پخش شایعاتی مبنی بر ورشستگی در سیستم بانکی کشور می باشد. همچنین پیش بینی میشود تا دو سال آینده نرخ قیمت طلا با توجه به ذخیره موجود این فلز در کشورهای پرمصرفی مانند چین و هند افزایشی نیافته و این مساله نیز موجب تغییر در تمایل سرمایه گذاری از این حوزه به سوی بازار مسکن خواهد گشت.

وی اشاره نمودند که در شرایط کنونی و با توجه به اینکه در دوسال گذشته میزان ساخت و سازها کاهش یافته است، خریدها به سمت واحدهایی با عمر حدود 5سال ساخت بوده ولی چنانچه شرایط رکود ادامه پیدا کند و ساخت و ساز بیشتر نشود، قیمت چنین واحدهایی نیز افزایش خواهند یافت.

ایشان همچنین این احتمال را نیز مطرح نمودند که با توجه به بالایودن قیمت ها در حوزه ی  مسکن، مردم علی رغم داشتن نقدینگی، برای ورود به بازار مسکن دچار شک و تردید بوده و نهایتا سرمایه شان را بین بانک ها جابجا نمایند. این شرایط با شروع مجدد ساخت و ساز ها پایان خواهد یافت.

طبق نظر این کارشناس که بعنوان انبوه ساز در بازار مسکن فعال هستند، پس از پایان رکود فعلی و خروج از این شرایط، تمام نهادهای مرتبط باید طبق یک برنامه کارآمد و منسجم، نظارتی مثبت و موثر را بر این بازار داشته بنحوی که ساخت و سازها بطرف احیای بافت فرسوده یا ساخت واحدهایی با حداکثر متراژهای 80 متری سوق پیدا کند بجای اینکه مجدد به سمت ساخت واحدهای لوکس با سودهای نجومی برود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز