به هم ریختگی بازار مسکن به دلیل آمارهای اشتباه

به هم ریختگی بازار مسکن به دلیل آمارهای اشتباه

در این نوشته به عواملی که در آشفتگی بازار مسکن تاثیر دارند را ذکر کرده ایم.

بازار مسکن

بعضی از صاحبان ملک با ثبت تقاضاها و قراردادهای صوری در سامانه‌های اطلاعات املاک، فضایی غیرواقعی در بازار مسکن را به وجود می آورند.

در حالی که بازار معاملات املاک همواره از نبود شفافیت رنج برده و عدم دسترسی متقاضیان به اطلاعات سالم و دقیق از دلایل آشفتگی، ایجاد حباب قیمت یا گمراه شدن فروشندگان و خریداران است، برخی مالکان با ثبت صوری تقاضا، انعقاد قراردادهای صوری و درج آن در سامانه های اطلاعات املاک، فضایی غیرواقعی از بازار مسکن ارایه می کنند.

با توجه به قابل کنترل نبودن و عدم پیش بینی مکانیزمی برای جلوگیری از قراردادهای صوری، انعقاد این قراردادها در سامانه های اطلاعات املاک، جدا از اینکه به ایجاد آشفتگی در بازار مسکن می‌انجامد، اعتماد عمومی را نسبت به بازار املاک مخدوش می کند.

آمارهای واقعی، پایه تصمیم گیری های کلان مدیریتی و اقتصادی است که همواره بازار مسکن با چالش در این بخش مواجه بوده اما متاسفانه هنوز هیچ فضایی (مجازی و واقعی) از نفوذ سوءاستفاده‌کنندگان و سودجویان این بخش در امان نیست.

یکی از سامانه های اطلاعات املاک که به نظر می رسد زمینه برای نقش آفرینی قانون گریزان در آن فراهم است، سامانه اطلاعات بازار املاک ایران است که با مرور تقاضاهای فروش و اجاره یا قراردادهای ثبت شده به خوبی می توان رد پای فرارهای مالیاتی را در آن مشاهده کرد.

به برخی از تقاضاهای اجاره در این سامانه توجه کنید:

محلهمتراژعمر بنامبلغ ودیعه (تومان)اجاره ماهیانه (تومان)
سعادت آباد10045 میلیون300 هزار
قلهک69155 میلیون100 هزار
سعادت آباد7513یک میلیون200 هزار
هفده شهریور686500 هزار250 هزار
فرمانیه6095 میلیون50 هزار
صادقیه724یک میلیون200 هزار

سامانه املاک وزارت راه و شهرسازی که قائم مقام سازمان امور مالیاتی از ایجاد آن تا بهمن ماه سال جاری خبر داده، شاید بتواند تا حدودی جلوی این سوءاستفاده ها را بگیرد. البته در این سامانه که از سوی وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی می‌شود، املاک بر مبنای نوع کاربری، شناسایی می‌شود که از این طریق واحدهای خالی پیدا شده و مالیات آنها پس از یک سال محاسبه خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اینکه این سامانه تمرکز خود را بر روی فعالیتهای مالیاتی می گذارد یا می تواند جلوی قراردادهای صوری را بگیرد هنوز مشخص نیست اما اگر دست اندکاران امر نتوانند با سودجویانی که راه دور زدن قانون را خوب بلدند به مقابله برخیزد، قطعا فعالیتهای این سامانه نه تنها نمی تواند بازار مسکن را از یک بازار کالایی و سرمایه ای به سوی بازار مصرفی سوق دهد، بلکه در انجام وظایف مالیاتی خود نیز دچار مشکل خواهد شد.

املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز