بازار خرید و فروش ویلا در شرف رونق گرفتن

بازار خرید و فروش ویلا در شرف رونق گرفتن

پارامترهای مختلفی در شرایط کنونی بازار مسکن ، حکایت از رونق گرفتن بازار خرید و فروش ویلا در شمال کشور و تهران دارد.

به گفته ی بعضی از آژانس های املاک در تهران و شمال کشور ، بازار خرید و فروش ویلا در معرض رونق می باشد . با وجود این که تابستان فصل رونق معاملات ویلا است ، اما به گفته دلالان امسال با سالهای پیش اوضاع متفاوت تر است. ظاهراً قرار است بازار مسکن در همه ی حوزه ها رونق پیدا کند.

بعد از پیش‌بینی‌های فراوان در خصوص خارج شدن بازار مسکن از رکود و همچنین آمارهای متعددی که تا حدودی این پیش‌بینی‌ها را تایید می‌کند، این بار صحبت از ایجاد رونق در بازار ویلا به گوش می‌رسد. هر چند به گفته بسیاری از کارشناسان، با توجه به اینکه بازار ویلا مختص افرادی است که از سطح درآمدی بالاتری در جامعه برخوردارند، بنابراین تحولات در این بازار را باید تا حدودی در نتیجه عوامل موثر بر شرایط اقتصادی جست‌وجو کرد و نمی‌توان رابطه کاملاً مستقیمی را میان بازار مسکن و ویلا مشاهده کرد. این کارشناسان معتقدند خارج شدن هر کدام از این بازارها از رکود، به معنای خروج قطعی بازار بعدی از رکود نیست.

خرید و فروش ویلا ,بازار معامله ویلا,رونق بازار خرید و فروش ویلا

با این حال این روزها برخی از آژانس‌های املاک در رابطه با تکان خوردن بازار ویلا در شمال کشور خبرهایی می‌دهند، هر چند که هر سال در فصل تابستان شاهد تغییری در این بازار بوده‌ایم، اما آنها موضوع را کمی جدی‌تر از سال‌های پیش عنوان می‌کنند.

در این رابطه یکی از انبوه‌سازان که در شهرهای نوشهر، چالوس و کلاردشت فعالیت دارد می‌گوید: «در حال حاضر علاوه بر شاخص اقتصاد، حتی برداشت اجتماعی اذهان عمومی نیز به این سمت رفته که توجه به ساخت مسکن و ورود به عرصه ساخت مسکن در چند ماه اخیر رو به افزایش است و در واقع خارج شدن بخش مسکن از رکود به برداشتی عمومی تبدیل شده است. در نتیجه به طور یقین بازار ویلا نسبت به گذشته رونق بهتری پیدا کرده، همچنین با توجه به توسعه منطقه و توریست‌پذیر بودن آن، حتی انبوه‌سازان نیز به سمت ویلاسازی گرایش پیدا کرده‌اند.» البته این انبوه‌ساز معتقد است رونق ‌بخش مسکن رابطه مستقیمی با بازار ویلا ندارد و دلیل اصلی رونق کنونی بازار ویلای شمال، تنها توریست‌پذیر بودن منطقه است.

اما در مقابل این دسته از افراد که وضعیت بازار ویلا را رو به ‌رشد و مثبت تلقی می‌کنند، عده‌ای بر این باورند که تغییر خاصی در این بازار مشاهده نمی‌شود. یکی از انبوه‌سازان در تنکابن می‌گوید: «تغییراتی که اکنون در وضعیت بازار ویلای شمال کشور اتفاق افتاده است، موضوع جدیدی نیست و ما هر سال در فصل تابستان شاهد چنین تحولی در بازار هستیم.» موضوع دیگری که در این میان مطرح است، اجرای سیاست کاهش نرخ سود بانکی و احتمال خروج بخشی از سرمایه‌های مردم از بانک‌ها و اختصاص قسمتی از آن به حوزه‌های تفریحی از جمله ویلاهاست. با وجود اینکه عده‌ای چنین موضوعی را دور از ذهن نمی‌دانند، اما گروهی دیگر معتقدند که سرمایه‌گذاران واقعی همچنان سودهای بانکی را به سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر ترجیح می‌دهند.

با وجود نظرات متفاوت در خصوص وضعیت کنونی بازار ویلا، سوالاتی به وجود می‌آید، اینکه به طور کلی چه عواملی در ایجاد رونق و رکود این بازار دخیل هستند؟ آیا در حال حاضر می‌توان گفت که بازار ویلا برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ آینده این بازار به کدام سو می‌رود؟

در این رابطه شهرام سلامت‌طلب، عضو هیات‌مدیره انبوه‌سازان استان مازندران و نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان بابلسر گفت: اگر کشورهای دیگر با ما تعامل داشته باشند و سرمایه‌های خارجی به کشور ما وارد شود، در آن زمان شمال به مهد توریست کشور تبدیل خواهد شد و این موضوع بیش از هر چیزی به مسائل سیاسی کشورمان بستگی دارد.

او افزود: اگر مناطق شمالی کشور توریست‌پذیر شود، می‌توان این پیش‌بینی را کرد که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلانی که ممکن است از کشورهایی مانند ترکیه، دوبی و بسیاری از کشورهای اروپایی وارد کشور شود، قیمت زمین در شمال تا 10 برابر افزایش پیدا کند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز