افزایش بازدهی مجدد مسکن، محتمل است

افزایش بازدهی مجدد مسکن، محتمل است

بخش مسکن با میانگین رشد 40 درصد طی 40 سال گذشته، از جذاب ترین بخش حوزه سرمایه گذاری بوده است. البته با توجه به رکود پیش آمده در این بخش از ابتدای سال 91 تا پاییز 95 همواره نرخ رشد منفی را تجربه کرده است. اما این بخش پس از نزدیک به 21 فصل رکود نسبتاً شدید، در حاضر دارای رشد 7 درصدی می باشد. در حالیکه همچنان این نرخ رشد پایین تر از نرخ تورم بوده و بازده سرمایه در بخش مسکن سودآور نیست. با این وجود چشم انداز نیمه دوم سال این بازار، برای فعالان بازار مسکن نوید روزهای بهتری را می دهد و انتظار ارزش افزوده بالاتر از 10 درصدی در این بخش در شش ماهه دوم امسال وجود دارد.

بررسی رشد ارزش افزوده بخش ساختمان از سال 91 تاکنون نشان می دهد که پس از گذراندن یک دوره نسبتاً طولانی رکود در این بخش، در حال حاضر رشد مثبتی دارد. این رشد در سال 91 تا 95 به ترتیب 3.6-، 3.1-، 0.4-، 13.5- و 14.9- بوده است، اما طبق آمار جدید، فعالیتهای این بخش پس از طی 18 فصل رشد منفی، در زمستان پارسال رشد 4 درصدی و در بهار امسال رشد 7 درصدی داشته است. اما با این وجود بازده سرمایه در این بخش طبق گفته فعالان بازار مسکن پایین تر از نرخ تورم بوده و با اجرای قانون مالیات، تقریباً هیچ سازنده ای حاضر نیست در بخش مسکن سرمایه گذاری کند.

 

املاک تهران

 

بازار مسکن پایتخت در حال حاضر برای ورود به دوره رونق، تحت تأثیر پنج عامل محرک، یعنی نزدیک شدن قیمت به کف، التهاب بازار اجاره در تابستان امسال، رشد نسبی ارزش افزوده بخش ساختمان، کاهش نرخ سود بانکی و انتظار برای کاهش سود تسهیلات مسکن قرار دارد. همچنین طبق پیش بینی کارشناسان، قیمت مسکن در آینده افزایش 10 درصدی متناسب با نرخ تورم خواهد داشت. هر چند به عقیده بیشتر کارشناسان، جهش قیمتی را شاهد نخواهیم بود. یکی از دلایل عدم جهش قیمت، بازگشت بازار مسکن به مسیر قبل از دولت نهم است که دولت یازدهم دوباره بازار مسکن را از طریق نظام پس انداز مبتنی بر تقاضای واقعی تجهیز می کند.

سرمایه گذاران در شش ماهه نخست امسال، کمی به ساخت و ساز ترغیب شده اند که علت آن افزایش نسبی معاملات در بخش مسکن است. طبق اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات، در نیمه نخست سال جاری افزایش 10 درصدی در ساخت و ساز را شاهد بوده ایم.

همچنین طبق گزارش های میدانی بدست آمده، برخی از سازندگان واحدهای گران و متوسط قیمت، به علت خواب سرمایه در چهار سال اخیر، مجبور به تخفیف 5 تا 20 درصدی شده اند که خود می تواند ورود تقاضای میانه به بازار مسکن را بیشتر کند.

دولت هم طبق برنامه ریزی 4 ساله خود که از ابتدای سال 92 در جریان است، برای نوسازی بافت های فرسوده، ناکارآمد و حاشیه ای در پی تحقیق اهدافش در این بافت ها است. به صورتی که برای اولین بار پس از انقلاب، نرخ سود تسهیلات خرید و ساخت مسکن در بافت فرسوده به 8 درصد رسید، که این اقدام می تواند باعث ترغیب متقاضیان واقعی بخش مسکن برای خرید و نوسازی بافت های ناکارآمد شود.

املاک تهران

 

البته افزایش قیمت آهن در سال جاری، در خصوص آینده قیمت مسکن نگرانی هایی ایجاد کرد که آزاد، به نوعی به این نگرانی پاسخ می دهد : "صنعت ساخت و ساز نهایتا 14 درصد از قیمت آهن متاثر شده است". از اوایل خرداد امسال که افزایش تدریجی قیمت آهن و فولاد آغاز شد، در طی مدت سه ماه در این بخش افزایش 70 درصدی قیمت ها را شاهد بوده ایم. با این وجود نمی توان انتظار داشت که قیمت مسکن افزایش 14 درصدی داشته باشد. چرا که هنوز توان متقاضیان مصرفی با قیمت مسکن یکی نیست.

طبق پیش بینی اکثریت کارشناسان، قیمت مسکن در شش ماهه دوم امسال معادل نرخ تورم افزایش پیدا می کند.

منبع: ایسنا

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز