احتمال کمبود اساسی مسکن در سال های آینده

احتمال کمبود اساسی مسکن در سال های آینده

اوضاع تولید مسکن در حال حاضر چگونه است؟

 کمبود اساسی مسکن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر براساس آمار موجود، متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران حدود چهارمیلیون تومان میباشد که حدود 360 هزار تومان نسبت به 26 ماه گذشته کاهش پیدا کرده است.

علی چگینی اظهارکرد:  حدود 26 ماه است که بازار مسکن در رکود بسر می‌برد. البته در حال حاضر کل مجموعه اقتصاد با رکود مواجه است.

وی افزود:  مسائلی همچون تحریم منجر به تغییر زمینه فعالیت شرکت‌ها و ورود این افراد به بازار مسکن طی دو سال گذشته شده که اشباع بازار و تعمیق رکود را به دنبال داشته است. همواره مطالعات بخش مسکن نشان داده است که مسکن دارای دوره‌های رونق و رکود است.

چگینی تاکید کرد: در یک زمان قیمت‎ها افزایش می‌یابد و تولید کننده مقدار بیشتری تولید می‎کند که در این برهه تقاضای سفته بازی و سوداگری و سرمایه‎ای وارد بازار می‎شود و خرید و فروش به سرعت انجام می‌شود اما در دوره‌ای دیگر این نوع تقاضاها متوقف شده و بازار به رکود می‌رود. اما در شرایط کنونی رکود مسکن ویژگی‌های دیگری هم دارد.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، در این مدت تولید مسکن افزایش یافته است به ویژه اینکه در برخی از شهرها تولید مازاد انجام شده است، برخی نهادها همچون شرکت‌های وابسته به بانک‌ها، نهادهای شبه دولتی ساخت و سازهایی را به انجام رساندند و این امر منجر به تعمیق رکود شده است.

چگینی اظهار کرد: چنانچه یک بخش اقتصادی بخواهد به صورت متعادل عمل کند باید تغییرات قیمت در آن متناسب با تورم یا به عبارتی سیر حرکت قیمتی در اطراف تورم باشد. البته در رابطه با بخش مسکن مسأله اضافه ارزش ملک نیز مطرح است که با سود همراه است، در غیر این صورت و با فرض ادامه این روند، دیگر تولید کننده راغب به تولید نیست و ممکن است بازار مسکن در سال‌های آینده دچار کمبود اساسی مسکن شود. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت و منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طی دو سال گذشته، تولید مسکن افزایش یافته و رکود در اقتصاد جریان داشت، در حال حاضر تقاضای سوداگری و سفته‌بازی به شدت کاهش یافته و از این منظر، گردش مالی و سرعت گردش مالی در بخش مسکن کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، وی تصریح کرد: این نیز خود دلیلی بر تعمیق رکود بخش مسکن بوده است از دیگر عوامل رکود می‌توان به سیطره رکود در کل اقتصاد اشاره کرد، هنگامی که مجموعه اقتصاد گرفتار رکود شده و تولید صورت نگیرد، بخش مسکن نیز از این رویه مستثنی نبوده و به طور طبیعی دچار رکود می‌شود. بخشی دیگر از رکود هم به تحریم‌ها و منابع مالی در کشور مربوط است و به نظر می‌رسد جامعه نیاز به چشم انداز بلندتری دارد و این نگرانی هم وجود دارد که چشم انداز آینده اقتصادی به چه سمتی خواهد رفت ، از این رو باید حرکت درستی انجام شود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز