آمارهای امیدوارکننده بانک مرکزی از بازار مسکن

آمارهای امیدوارکننده بانک مرکزی از بازار مسکن

گزارش منتشر شده درباره تحولات اقتصادی کشور در 9 ماهه ابتدای سال قبل ، چشم انداز مثبتی برای فعالان بازار مسکن در سال جدید متصور شده است.

آمارهای امیدوارکننده بانک مرکزی از بازار مسکن

طبق محاسبات بانک مرکزی، بخش ساختمان در 9 ماهه 94 منفی 20.8 درصد رشد داشته که این میزان برای سال قبل -17 درصد بوده است.

این رشد منفی در فصل بهار سال قبل نیز ادامه داشته به طوری که در این فصل رشد منفی 27.4 درصد را شاهد بودیم. این آمار در فصل رونق ساخت و ساز یعنی تابستان ، به منفی 2 درصد کاهش یافت.

با این وجود در فصل سوم سال به منفی 25.4 درصد رسید که باعث منفی شدن عملکرد 9 ماهه سال 95 شد.

کارشناسان، علت باقی ماندن رکود در بازار مسکن را کاهش عملکرد عمرانی دولت یازدهم دانسته اند که به علت افت جهانی قیمت نفت رخ داد و باعث انقباضی شدن بودجه دولت شد.

در کنار این مشکل، ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی مناطق شهری در 9 ماهه سال 95، نسبت به دوره مشابه سال قبل 14.3 درصد کاهش یافته است.

با اعمال شاخص های قیمت متناظر و تعدیل رقم مذکور، نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان بخش خصوصی به قیمت ثابت سال 90 معادل منفی 19.1 درصد (19.1-) برآورد می شود.

با درنظر گرفتن رقم فوق و همچنین با احتساب ارزش افزوده ساختمان دولتی، نرخ رشد بخش ساختمان به قیمت های ثابت منفی 17.1 درصد برآورد شده است.

آمارهای امیدوارکننده بانک مرکزی از بازار مسکن

**سهم فعالیت اقتصادی بخش مسکن در رشد تولید ناخالص داخلی

با وجود منفی بودن نرخ رشد بخش ساختمان، سهم فعالیت های اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی این بخش روند مثبتی را طی کرده است.

املاک تهران

طبق آمارهای بانک مرکزی سهم ساختمان در 9 ماهه اول سال 94، منفی 1.5 درصد بوده و برای کل سال 94 ، منفی 1.2 درصد بوده است.

از شدت منفی بودن این بخش، با آغاز سال جدید و شروع فصل بهار کاسته شده، به نحوی که در فصل اول سال قبل، این شاخص منفی 1.5 درصد برآورد شده اما در فصل تابستان به منفی یک دهم درصد و در پاییز منفی 1.4 درصد شده است که در مجموع 9 ماهه ابتدای سال، منفی یک درصد بوده است.

ضمن آن که رشد منفی یک درصدی بخش ساختمان در 9 ماهه ابتدای سال قبل، بهبود نیم درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

در بررسی وضعیت ساختمان در تحولات اقتصادی کشور در 9 ماهه ابتدای سال قبل، موضوع "تشکیل سرمایه ثابت ناخالص" را نیز باید مدنظر قرار داد که در دو بخش ساختمان و ماشین آلات تعریف می شود.

آمارهای این بخش نشان می دهد که تشکیل سرمایه ثابت در بخش ساختمان به قیمت های ثابت سال 90 در 9 ماهه ابتدای سال 94 ، منفی 17.6 درصد بوده و در کل آن سال به منفی 10.7 درصد رسیده است.

در بهار سال قبل، این نرخ منفی 24.4 درصد بوده و در تابستان و پاییز به ترتیب 6.2درصد و منفی 31.1 درصد رسیده که در مجموع 9 ماهه به منفی 14.4 درصد رسیده است.

این آمار نسبت به مدت مشابه سال 94، 3.7 درصد از شدت منفی شدن آن کاسته شده است.

آمارهای امیدوارکننده بانک مرکزی از بازار مسکن

** روند مثبت صدور پروانه های ساختمانی شهری

تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در 9 ماهه ابتدای سال قبل، با وجود عملکرد منفی بخش ساختمان، سبب امیدواری فعالان بخش ساختمان شده است.

طبق آمار، در این مدت در سال 94، 72.1 هزار پروانه ساختمانی در کل کشور صادر شده که این رقم برای سال قبل 77.7 هزار فقره بوده است.

شاخص سطح زیربنا در پروانه های ساختمانی نیز، رشد منفی 2.3 درصدی نسبت به سال 94 داشته است.

در مجموع در فصل بهار 95 صدور پروانه های ساختمانی 1.8 درصد، در فصل تابستان 9.2 درصد و در فصل پاییز 13.6 درصد رشد را ثبت کرد که بیانگر ورود سرمایه های جدید به این بخش است.

همچنین در دو فصل بهار و تابستان رشد منفی 5.4 درصد و منفی 4.1 درصد در سرح کل زیربناهای مندرج در پروانه ها ثبت شده که این شاخص در فصل پاییز مثبت شده و به 4.4 درصد رسیده است.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز